Chudnij z głową, bez uczucia głodu.

Home  >>  motywacja  >>  Chudnij z głową, bez uczucia głodu.

Chudnij z głową, bez uczucia głodu.

On Luty 17, 2016, Posted by , In motywacja, By ,,,,, , With 10 komentarzy

Od co najmniej 15 lat zajmuję się dietami, kuchnią i poszukiwaniem optymalnego połączenia zdrowego odżywiania z redukcją wagi i jej utrzymaniem na odpowiednim poziomie. Równolegle podążam drogą sportu, który ułatwia spalanie nadmiaru zjadanych kilokalorii i pomaga utrzymać sylwetkę w dobrej formie. Jakie są moje wnioski?

 

Dwadzieścia lat temu bardzo popularne były diety cud – 1000kcal, 1200kcal, diety kopenhaskie, hollywoodzkie i temu podobne. Charakteryzowały się skromną ilością zjadanych kalorii, szybką utratą wagi i … szybkim efektem jo-jo. O napadach głodu, liściu sałaty i obniżeniu energii nie wspominając. Dzisiaj trendy delikatnie się zmieniły, diety zmieniły swoje nazwy, a cichaczem wiele osób wciąż wierzy, że im mniej, tym lepiej. A nie jest to prawda.

Ćwiczę, ale nie chudnę

Odchudzanie się, zrzucanie wagi, to bardzo złożony proces. Wkładamy wiele wysiłku w to, by spalać kalorie i nadmiar tkanki tłuszczowej. Biegamy, pływamy, uprawiamy crossfit, czy też inne formy aktywności. Niestety, w pewnym momencie czujemy się sfrustrowani tym, że nie możemy zrzucić nawet pół kilograma, mimo iż konsekwentnie ćwiczymy. Wtedy zastanawiamy się, co jest nie tak i bardzo szybko obcinamy racje żywieniowe, zmieniamy dietę, jemy mniej i… No właśnie. Dalej może nie wydarzyć się nic. Wbrew powszechnej opinii można schudnąć bez diet odchudzających.

Dieta nie działa

Moje doświadczenie pokazuje, że wiele osób chcąc zmienić coś w swoim życiu, najczęściej zmienia dietę i kojarzy to z głodowaniem, wyrzeczeniami, postawieniem na głowie całej lodówki, czy gotowaniem dla siebie osobno, jak dla pozostałych domowników. Sama również korzystałam i eksperymentowałam z kilku „diet cud”. Niestety, moja miłość do jedzenia i chęć nie chodzenia głodnym wygrywała z dziwnymi pomysłami z kolorowych magazynów. Moje poszukiwania trwały przez pewien czas, aż trafiłam na opracowania racjonalnego, zdrowego odżywiania, jakie przepisywali lekarze kariolodzy. Proponowana przez nich filozofia zadowalała mnie i mój żołądek – należało nauczyć się odżywiać zdrowo i racjonalnie.

Tego samego staram się nauczyć moich podopiecznych. Diety odchudzające tak naprawdę mogą wywołać problemy z utrzymaniem wagi, bo utożsamia się je z głodowaniem. Organizm chroni się przed głodem i niedożywieniem, uruchamiając mechanizm magazynowania i objadania się. Nazywa się to wtedy „zawalaniem diety”, przez co naturalnie przybiera się na wadze.

3 kroki do sukcesu

Aby chudnąć zdrowo i utrzymać wagę bez głodzenia się, należy zwrócić uwagę na:

  1. Ile jesz? Jeść można wszystko, naprawdę! Ważne jest to, w jakich ilościach spożywamy wybrane produkty.
  2. Kiedy jesz? Żelazna zasada, którą powtarzają dietetycy: zjadaj obfite śniadania, nie obfite kolacje. Warto pilnować 3-4 godzinnych przerw między posiłkami.
  3. Po co jesz? To najczęstszy problem wśród tych, którzy walczą z wagą. Jeść należy wtedy, gdy organizm potrzebuje energii i strawi poprzedni posiłek, a nie wtedy, gdy jesteśmy znudzeni, zestresowani czy nieszczęśliwi.

Pracując z podopiecznymi proszę o to, by pisali mi jak się odżywiają, kiedy i jak się czują. Wydaje się proste? Czy aby na pewno? Nie każdy potrafi przyznać się do wszystkich przekąsek i małych grzeszków, które rujnują chęć schudnięcia. Sama znam to z autopsji. Nie raz łapałam się na tym, że wędrowałam wieczorem do lodówki czy szafki z czymś do chrupania, aby po prostu zająć ręce, buzię i głowę, bo mi się nudziło (a mogłam napić się wody i iść spać).

Aby utrzymać sukces, który osiągniemy, należy:

  • Przede wszystkim: wysypiać się! Mimo iż spalałam w czasie treningów ponad 3500kcal i dostarczałam na podobnym poziomie energii, spałam po 4-5 godzinach na dobę, co powodowało przybieranie na wadze. Dodanie 2-3 godzinach snu sprawiło, że w ciągu miesiąca schudłam 6 kilogramów.
  • Ważyć się regularnie. I mierzyć. W pierwszej kolejności tracimy na obwodach, jeśli już jesteśmy na pewnym poziomie wyćwiczenia i zbudowanej masy.
  • Jeść śniadania. Kawa z mlekiem to żadne śniadanie. Nasz organizm po całej nocy, gdzie przeprowadzał wszelkie procesy regeneracyjne oraz podtrzymujące życie, metabolizm, jest głodny i zachowuje się jak auto, które jedzie na rezerwie i woła o dolanie paliwa. Jeszcze raz – kawa z mlekiem to żadne paliwo!
  • Należy dbać, by w diecie nie było zbyt dużo tłuszczów. Owszem, orzechy są zdrowe, ale należy stosować je z umiarem. Wystrzegajmy się tłustych mięs, dużej ilości tłuszczu do smażenia, smażonych potraw, ciężkich tłustych dań.
  • Jeść regularnie! Regularność w spożywaniu posiłków jest bardzo ważna. Pilnujmy 3-4 godzinnych przerw między posiłkami. Przekąski też należy traktować jako posiłek. Mały, ale posiłek. W weekendy również starajmy się być regularni.
  • Codziennie, lub prawie codziennie, trenować regularnie, około godziny czasu.

Nie ma jednego planu dla wszystkich

Jeśli chcesz schudnąć, skonsultuj się z osobą, która zna się na odżywianiu: jest dietetykiem. Skuteczna porada, to profesjonalna porada, dopasowana do indywidualnego stylu życia i preferencji żywieniowych. Jest znacznie skuteczniejsza, niż diety przeznaczone dla wszystkich i wymyślane samodzielnie.

Większość osób, które stosują diety odchudzające, waży za dużo. Żeby pozbyć się kilogramów na dobre, trzeba nauczyć się jeść zdrowo i odpowiednio. Należy nauczyć się jeść odpowiednie porcje we właściwym czasie i chudnąć bez uczucia zniechęcenia i wyczerpania. Jeśli masz problem związany z wagą, musisz nauczyć się zarządzać spożyciem ulubionych potraw, zamiast ich sobie odmawiać. Jeśli będziesz zjadać odpowiednie porcje, nie będzie ci potrzebna silna wola i nie będziesz czuć się „na diecie”. Siła mądrego odżywiania, a nie silna wola wspomaga długotrwałe utrzymanie upragnionej wagi. Bez głodowania i wyrzekania się przyjemności.

10 komentarzy so far:

  1. Anna Brandys napisał(a):

    bardzo ważne informacje i przejrzyście napisany artykuł.

  2. Kasia Madej napisał(a):

    Bardzo trafny wpis 🙂 Sama zauważam, że jeżeli jem w regularnych 3-4 godz odstępach, to czuję się po prostu lepiej. Tak jakbym dawała po każdym posiłku czas organizmowi właśnie na dokładne strawienie itd. w dodatku tak naprawdę je się wtedy mniej, bo porcja po 3 godz jest znacznie mniejsza niż byłaby po 5 🙂

  3. Ewa napisał(a):

    Ja się zapisałam teraz na kurs dietetyczny i mam nadzieję, że dowiem się, co robię źle 🙂 Strasznie się nakręciłam na zdrowe żywienie, chcę żyć w zgodzie ze sobą i mam nadzieję, że to tylko korzystnie będzie wpływało na mój organizm 🙂

  4. Basia napisał(a):

    Po ciąży chudłam bardzo szybko, ale w pewnym momencie pojawiło się jojo. Okazało się że za mało jem! Dietetyczka pomogła mi ustalić jadłospis i jest już dużo lepiej.

  5. Shay1988 napisał(a):

    Musze sie wam pochwalic w koncu zrzuciłam wagę – 6 kilo.
    Przewaliłam chyba caly polski internet żeby znalezc coś
    na odchudzanie i znalazłam. Wpiszcie sobie w google:
    xxally radzi jak szybko schudnać

  6. tłoczniki do blachy napisał(a):

    Super artykuł. Chętnie będę się przyglądać kolejnym wpisom autora, bo zapowiada się nieźle.

  7. gonty bitumiczne cena napisał(a):

    Tekst wartościowy, wiele wnoszący. Będę częściej zaglądać na stronę.

  8. firmy remontowe napisał(a):

    Interesujący temat, doskonale przedstawione zagadnienie.
    Pozdrawiam

  9. adwokat odszkodowania napisał(a):

    Nareszcie coś konkretnego w tym internecie.

  10. Chudnij z głową, bez uczucia głodu | FIT Instruktor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *